Wednesday, February 24, 2010

Penanda Wacana

PENANDA WACANA

Penanda wacana digunakan untuk menghubungkan ayat dengan ayat atau mencantumkan perenggan dengan perenggan yang lain. Penggunaan penanda wacana yang efektif dapat menghasilkan karangan yang berkualiti. Penanda wacana boleh dibahagikan kepada beberapa jenis, iaitu:

1. Kata penghubung
Contoh : Walaupun, tetapi, kerana, lalu, agar, supaya, jika, sungguhpun, serta.

2. Penambahan
Contoh : Sebenarnya, tambah lagi, juga, lebih-lebih lagi, hal ini, sekali lagi, bertitik tolak.

3. Perbezaan
Contoh : Walau bagaimana sekalipun, selain itu, walau bagaimanapun, dalam nada yang berbeza, sebaliknya, setelah dibandingkan dengan, jika dibandingkan dengan, berbeza dengan, tetapi, namun demikian, walau demikian, meskipun demikian, sebaliknya dalam masa yang sama, berbanding dengan, berbeza daripada,melainkan.

4. Turutan
Contoh : Pertama sekali, lebih awal daripada itu, kemudiannya, keduanya, akhirnya, seterusnya, selain itu, selepas itu, lebih penting lagi, di samping itu, sementara itu, dengan hal demikian, dengan kata lain, selanjutnya, tambahan pula, demikian juga, singkatnya, hal ini demikian, hal ini kerana, sejajar dengan itu, berhubungan dengan, berikutan itu, pada masa yang sama, sejurus selepas itu, sejenak selepas itu, sebagai permulaan.

5. Contoh
Contoh : Misalnya, biar kita ambil contoh, mari kita mengambil contoh, yang dimaksudkan, seperti yang, sebagai contoh, contohnya, iaitu, hal ini bererti, seperti mana yang,hal ini bermaksud, yakni.

6. Kesimpulan
Contoh: Oleh sebab itu, kesimpulannya, sebagai rumusan, pendek kata, pada keseluruhannya, jelaslah, sebagai menggulung hujah, dapat disimpulkan, kesudahannya, sekiranya begitu, sekiranya tidak, itu bermaksud, oleh itu, demikianlah, jika begitu, keputusannya, rumusan daripada, akhirnya, sebagai penutup, tuntasnya, konklusinya.

7. Sebab
Contoh: jadi, oleh itu, kerana itu, oleh sebab itu, oleh hal yang demikian, akibatnya, sebagai akibat, akibat daripada, hasil daripada,inilah sebabnya, berdasarkan bagi tujuan ini, oleh sebab, sekiranya begitu, dalam keadaan ini.

No comments:

Post a Comment