Wednesday, February 24, 2010

Komsas- Gaya Bahasa

NOTA KOMSAS
GAYA BAHASA

Gaya bahasa ialah penggunaan bahasa yang digunakan oleh seseorang pengarang bagi memastikan keberhasilan karyanya. Kajian gaya bahasa boleh menekankan aspek pemilihan dan penggunaan perkataan, sama ada senang, mudah, tepat dan berkesan; penggunaan ayat sama ada panjang, pendek, atau sederhana panjang ; penggunaan dialog sama ada pendek, ringkas, atau berkesan; penggunaan kata pinjaman atau bahasa daerah; dan unsur keindahan bahasa seperti simile, metafora, personifikasi, hiperbola, perulangan, perlambangan, dan peribahasa.

Glosari Unsur Keindahan Bahasa

a) Simile – Perbandingan yang jelas dengan menggunakan perkataan bak, seperti atau umpama.Contoh :”Yang daunnya macam pedang tu?”

b) Metafora – Perbandingan langsung antara dua objek yang sama ciri-cirinya. Antaranya satu objek yang konkrit dan satu objek yang abtrak. Metafora tidak menggunakan perkataan bak, bagai atau umpama.Contoh: Sungai duka

c) Hiperbola – Gaya bahasa yang keterlaluan atau melampau yang tidak masuk akal. Biasanya digunakan untuk memberi penekanan maksudnya yang berhubungan dengan perasaan dan suasana.Contoh:” ..Berapa lama kamu nak berlapuk di sini Budiman?...

d) Personifikasi – Pemberian sifat-sifat manusia kepada benda yang tidak bernyawa atau sesuatu yang abstrak untuk mendapatkan kesan sastera atau seni.Contoh:”…suara kijang menggigit-gigit telinga saya.”

e) Perulangan –
i- Anafora – memperlihatkan aspek pengulangan perkataan atau frasa pada awal kalimat.Contoh: masih disitu, masih memandu kereta lama, masih menuju sekolah yang sama.
ii- Asonansi –pengulangan bunyi vokal a, e, i, o, u.
iii- Aliterasi – Pengulangan bunyi konsonan iaitu huruf-huruf selain bunyi vokal.
iv- Epifora – Pengulangan kata atau frasa pada akhir kalimat.Contoh: Keli masuk ruan keluar, matahari masuk bulan keluar.

f) Inversi – Gaya bahasa yang menyongsangkan ayat.Contoh: “..Bagus tinggal di sini. Apa yang ada, sama-sama kita makan….”

g) Sinkof – penggunaan singkatan perkataan khususnya dalam dialog dan monolog.Contoh: “hendak” disebut atau ditulis “nak”.

h) Nada – melibatkan perasaan penyajak, sama ada penyajak dalam nada marah, melankolik (sedih/sayu), atau sinis(menyindir), romantis, protes atau patriotik.

i) Diksi – Pemilihan kata yang tepat yang dapat memberikan kesan yang maksimum kepada pembaca. Perkataan itu mungkin puitis atau indah, bersifat kedaerahan, bahasa klasik, bahasa slanga atau bahasa asing. Contoh : Bahasa daerah “dua kupang lima duit”.

No comments:

Post a Comment